Flitsregeren

Geschreven door

Dat de Haarlemse gemeenteraad even zijn dag niet had toen besloten werd tot het invoeren van ‘flitsparkeren’ mag duidelijk zijn.

Omdat het de Raad in zijn vorige samenstelling ontbrak aan de moed om Haarlem autoluw (bewoners)/autovrij (toeristen) te verklaren, kwamen er halfbakken maatregelen. Zoals dat je de auto aan de randen van het centrum niet langer dan één uur mag laten staan en daarna moet wegwezen.

Alleen de ChristenUnie, TrotsHaarlem en OpHaarlem hadden een heldere dag, evenals de betrokken wethouder. Maar ook van hen hebben we nog niet mogen vernemen dat we de auto zoveel als mogelijk uit de stad gaan weren: één van de maatregelen die er voor zorgen dat de lucht boven ons op termijn nog een beetje zuiver wordt. Daar komen we op terug.

Het verbazende nu was niet zozeer dat de meerderheid van de gemeenteraad even de weg kwijt was. Het verbazende zit ‘m vooral in de reacties.

Dat kerkgangers met de auto willen komen valt te begrijpen. Meestal zijn die mensen al wat minder goed ter been. Het zou overigens geen kwaad kunnen als voorgangers in kerken worden verplicht om de diensten tot maximaal drie kwartier te beperken. Wat je in die tijd niet hebt kunnen verkondigen, lijkt me sowieso onzin.

Misschien dat schakers en bridgers tot eenzelfde categorie, slecht-ter-been, behoren.

Maar sporters…
Heel veel sportverenigingen protesteerden tegen het flitsparkeren.

In het Zuid-Limburgse dorpje waar ik opgroeide lachten wij ons elk jaar weer te barsten om de ‘Hollandse’ toeristen.
Die reden de auto tot aan de bosrand en gingen dan een afgemeten eindje lopen. ‘Met de auto gaan wandelen’, noemden wij dat.

En precies daaraan moest ik denken bij die sporters die aan een uur parkeertijd niet genoeg hebben omdat ze zo nodig met de auto moeten gaan sporten. Op al die velden die aan de rand van het centrum liggen.

Het flitsparkeren wordt opgeheven. De nieuwe gemeenteraad is tot zichzelf gekomen.

En uiteindelijk is er maar één oplossing: maak het de auto zo moeilijk mogelijk om in de stad te komen. Creëer parkeerplaatsen aan de stadsranden en zorg voor frequente en snelle elektrische OV-verbindingen, met uitzonderingen voor bijvoorbeeld bewoners, aantoonbaar bestemmingsverkeer, mensen met kleine kinderen en mensen die slecht ter been zijn.

We gaan daar toch aan geloven, dus beter het heft in eigen hand houden.
De ondernemers wennen wel. Ondernemers zijn flexibel.

En verplicht sporters tot het met de fiets gaan sporten.

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *